Klantbeleving vormgeven

Service Design

Service Design draait om het voortdurend innoveren van diensten waarbij de behoeften van de gebruiker centraal staan. Hierbij wordt de Design Thinking Methode toegepast op de ontwikkeling van digitale diensten. Met deze aanpak kunnen organisaties diepgaand inzicht krijgen in de behoeften en verwachtingen van de gebruikers, waardoor er op iteratieve manier aan de verbetering en optimalisatie van de dienstverlening kan worden gewerkt. Zowel de functionele als emotionele behoeften van de gebruiker worden hierin meegenomen.

Design Thinking wordt tegenwoordig veel breder toegepast dan enkel bij het ontwerpen van fysieke producten. Deze methode is gebaseerd op het waarborgen van cyclische innovatie. Het begint met eenvoudige concepten waarbij er continu wordt geëxperimenteerd en getest in de praktijk, voordat de volgende innovatieve stap wordt genomen. Hierdoor wordt de kans op het maken van fouten geminimaliseerd en kunnen betere oplossingen worden ontwikkeld die nauw aansluiten bij wat de gebruikers nodig hebben.

Het belang van iteratie en evaluatie wordt al lang erkend in diverse kwaliteitsmanagement methoden, zoals de Plan-Do-Check-Act cyclus van Deming. Deze cyclus benadrukt het systematisch plannen, uitvoeren, controleren en aanpassen van processen om continue verbetering te realiseren. Onze aanpak sluit naadloos aan bij deze filosofie.

Van Customer Journey tot App Development

Binnen ons Service Design aanbod leveren we diverse diensten, variërend van propositie-ontwikkeling tot customer journey en app development. Met het oog op het optimaliseren van de gebruikerservaring en het leveren van waarde aan onze klanten.

We voeren geen eigen design, UX, en app development uit, aangezien onze klanten deze vaak zelf in huis hebben. In situaties waarin dit niet het geval is, bieden we onze klanten regelmatig toegang tot gespecialiseerde partijen waar we goede ervaringen mee hebben.

Voorbeelden van Service Design

  • De ontwikkeling van een abonnementsmodel voor digitale diensten bij Lely
  • Het implementeren van de Donor Journey bij Sanquin
  • De ontwikeling van deelmobiliteitsplatform HUUB

Neem contact met ons op