Consultant

Afshin Rezvani

Ik ben Afshin Rezvani en woon samen met mijn gezin in Uithoorn. Geboren in Teheran, Iran, en op jonge leeftijd met mijn ouders verhuisd naar Nederland. In mijn vrije tijd ben ik vaak buiten aan het hardlopen of ik lees een goed boek. Sinds 2023 ben ik verbonden aan Next Ground in de rol van Product Owner. Ik ben het krachtigst wanneer ik mij kan vastbijten in een lastige situatie met uiteenlopende wensen en plannen. Tijdens mijn opdrachten besteed ik veel tijd en energie in het opbouwen van een constructieve relatie waarbij samenwerken centraal staat. Verbindend, coachend, kritisch en georganiseerd. Hieronder vertel ik graag meer over mijn loopbaan en waarom ik voor Next Ground heb gekozen.

Trackrecord
Na mijn studie Commerciële Economie ben ik gestart bij de ABN AMRO Bank. In het begin werkte ik in de commerciële hoek met focus op de zakelijke klanten. Vervolgens heb ik ook de particuliere klanten en de vermogende klanten voorzien van advies. Na een paar leerzame jaren heb ik de overstap gemaakt naar Procesmanagement, waarbij ik verantwoordelijk was voor het optimaliseren van een aantal back-office processen. Hier ben ik in aanraking gekomen met Six Sigma. Dat dat vond ik zo interessant dat ik mijn Black Belt heb behaald. Een logische stap was om een aantal verbetertrajecten te begeleiden b.v. om klantbeleving te optimaliseren. Daar is de passie voor projectmanagement ontstaan. Terwijl ik projecten leidde, heb ik relevante opleidingen en certificeringen behaald om zodoende een goede balans te krijgen tussen theorie en praktijk. Met de juiste bagage aan kennis en projecten was het tijd voor een zwaardere klus. Mijn eerste grote opdracht was het opleveren van een geconsolideerd klantenbestand van ABN AMRO klanten en dochters om zodoende de uitkeringstermijn van depositogarantiestelsel te verkorten. Een business project wat in het beginsel onderschat werd qua complexiteit en noodzaak. De scope werd uitgebreid tot een IT-project met veel belanghebbenden. Uiteindelijk leidde dit project tot een correcte oplevering en ontstond er een voorbeeld-approach voor andere processen en projecten.

Eenmaal in aanraking gekomen met IT, kon ik het niet meer loslaten. Er volgden nog meer projecten op het gebied van core banking systems en wet-en regelgeving. Het was tijd voor verandering en de doelstelling van ABN AMRO om de IT landschap te moderniseren gaf mogelijkheden. Destijds heb ik een mid-layer afdeling opgezet om de diensten van de leverende producten te koppelen aan de applicaties en toepassingen aan de voorkant. Daar heb ik mij onder andere bezig gehouden met het opstellen van een helder en gedragen visie in lijn met de organisatie, het leveren van excellente service en bouwen aan een hecht en professioneel team. Dat was een leerzame en mooie periode en een logisch vervolg was om hiermee verder te gaan, maar dan aan de Internet Bankieren zijde.
Bij Internet Bankieren Payments mocht ik een uitdagende strategie definiëren, uitwerken en uitvoeren. Er moest voldaan worden om aan de wettelijke verplichting van IDEAL van 99,88% beschikbaarheid. Supergaaf, maar erg uitdagend omdat de iDEAL keten bij ABN AMRO Bank zich kenmerkt door grote complexiteit, enorme verwevenheid van applicaties en een sterk verouderd IT-landschap. Wel kon ik al mijn eerdere ervaringen in projectmanagement en six sigma goed combineren met mijn kennis van IT op meerdere vlakken om succesvol binnen afgesproken tijd aan de eisen te voldoen. Tegelijkertijd was ABN AMRO vol in de DevOps migratie en heb ik de afdeling klaargemaakt voor de toekomstige verantwoordelijkheden. Dit alles zorgde voor een fantastische en leerzame periode en eentje waar ik met veel trots en plezier op terugkijk.

Na ruim een decennium in de IT was het tijd om meer vanuit de business naar de dienstverlening te kijken en specifiek in de rol van product owner. De functie van PO vind ik een mooie mix van gedurfde visie, innovatieve ideeën en dat in combinatie met de dagelijkse werkzaamheden om waarde toe te voegen voor de eindgebruiker. In mijn ogen is het belangrijk om veel aandacht en tijd te spenderen aan de stakeholders. Goed luisteren naar de wensen, mogelijkheden inventariseren en eenduidig communiceren over de voortgang en mogelijke uitdagingen. Met veel passie en plezier heb ik bijgedragen aan de verschillende diensten bij de bank; Internet bankieren log in, signeren, iDEAL en iDEAL 2.0. Stuk voor stuk cruciale producten die zich kenmerken door hoge volume gebruikers, hoge beschikbaarheidsnorm en constant in beweging om steeds weer aan de klantverwachting te voldoen. En toen lonkte de wereld buiten ABN AMRO bank.

“Ik ben het krachtigst wanneer ik mij kan vastbijten in een lastige situatie met uiteenlopende wensen en plannen”

Starten als freelancer
Afgelopen jaren heb ik met een hoop freelancers gewerkt en telkens raakte ik geïnteresseerd in de manier hoe zij te werk gingen. Eigen klussen zoeken, opdracht helder krijgen en in een afgesproken tijd een project afleveren. Professioneel, daadkrachtig en met eigenaarschap. Kernwaarden die mij aanspreken en ikzelf uitdraag in mijn functies. Het was dan ook een kwestie van tijd om de stap te maken om als zelfstandige projectmanager, product owner aan de slag te gaan. Eerlijk gezegd vond ik het heel spannend, maar het gaf me ook een heleboel vernieuwde energie. Mijn ervaring in verschillende onderdelen en rollen geven mij voldoende bagage mee om een gestructureerde aanpak neer te zetten bij een opdracht. Ik doorzie snel patronen en zal, voordat ik met verbetervoorstellen kom, ze eerst toetsen bij de stakeholders om na te gaan of er voldoende draagvlak is. Ik pak de voortrekkersrol indien nodig, maar geef ook ruimte voor anderen om te groeien. Ik coach en begeleid waar nodig en vraag om terugkoppeling voor continue verbetering.

Match met Next Ground.
Nadat ik een oproep had gedaan aan mijn netwerk om mij te helpen met het vinden van mijn eerste opdracht introduceerde Ilias mij bij Next Ground. Alles klopte; de locatie, de stemming, maar vooral de visie en missie van Next Ground. Ik raakte daardoor enthousiast en heb telkens uitgekeken naar een volgende gesprek met als gevolg dat ik mij heb aangesloten bij deze mooie club professionals. Momenteel werk ik als een IT Projectmanager/ Teamlead Infrastructuur bij een software ontwikkelaar, gespecialiseerd in de gezondheidssector. Mijn opdracht is om de afdeling klaar te maken voor de toekomst door een Cloud Migratie te begeleiden en de interne processen daarop af te stemmen. Dit alles met de mens centraal. Een betere eerste opdracht had ik niet kunnen wensen.