Managing Consultant

Dick Vink

Ik ben Dick Vink en startte 2021 als consultant bij Next Ground. Ik ben altijd nieuwsgierig en op zoek naar het antwoord op waarom-vragen. Om die interesse meer structuur te geven en vanuit de overtuiging dat een mens nooit is uitgeleerd, studeer ik momenteel aan de Universiteit van Amsterdam als Lean Six Sigma Black Belt in opleiding.

Track record
Ik studeerde HTS Autotechniek aan de HAN in Arnhem. Mijn afstudeeropdracht volbracht ik bij Pon Holdings. Centraal daarin stonden rayonanalyses en het optimaal benutten van de werkplaatscapaciteit. De toenmalige afdeling Certificering & Dealerondersteuning wilde doorpakken op deze afstudeeropdracht, omdat voorzien werd dat door nieuwe mogelijkheden en veranderende klantwensen, de toekomst om een ander dealerlandschap zou gaan vragen. Tegelijkertijd veranderde het automotive domein door Europese wetgeving, de zogenoemde BER. Het totale auditeringsproces moest worden aangepast, inclusief het continu verbeteren en optimaliseren van de processen bij de dealers en importeur. Als adviseur organisatie en kwaliteit heb ik binnen de interne organisatie en bij veel (externe) dealerbedrijven mogen adviseren en coachen, om de klanttevredenheid te verhogen en de productiviteit en het rendement te verbeteren. Ook voerde ik als auditor controles uit op de processen en OEM standaarden inclusief ISO 9001.

“Inzicht en transparantie zijn wat mij betreft noodzakelijk in iedere zoektocht naar continu verbeteren”

Proces Excellence en coachen
Inzicht en transparantie zijn wat mij betreft noodzakelijk in iedere zoektocht naar continu verbeteren. Daarom ook mijn interesse in LSS Black Belt. Die methodiek gaat uit van een probleem waarvan de oplossing nog niet bekend is. Door het proces in kaart te brengen en te meten wat er gebeurt, wordt duidelijk waar er verbeterd kan worden. Echter, dit kan niet zonder de mens in het geheel. Daarom vind ik procesoptimalisatie ook zo’n mooi vakgebied. Het geeft mij veel voldoening om samen met een team een proces in kaart te brengen, te brainstormen over oorzaak, gevolg en mogelijkheden en het daarna uit te werken tot een plan en uit te voeren. De weg ernaartoe vind ik overigens net zo belangrijk als het eindresultaat. De medewerkers in het proces hebben de kennis en vormen de sleutel tot de mogelijke verbetering. Mogelijkheden worden zichtbaar door de juiste vragen op het juiste moment te stellen. Zeker in de huidige tijd, waarin digitalisering veel vraagt van organisaties als het gaat om veranderbereidheid en snelheid, is het zaak om de mens in het geheel niet te vergeten.

Een match met Next Ground
We zijn er om de digitale transformatie in de praktijk te brengen. Betrokken, bevlogen en praktisch. De match met Next Ground zit ‘m sterk in onze gedeelde visie op het belang van de menselijke maat in ieder verandertraject. We willen bijdragen aan de doorontwikkeling van organisaties en de mensen die daarvan onderdeel uitmaken. Maarten Benschop en ik kennen elkaar al sinds onze gezamenlijke tijd en projecten bij Pon. Hij wist van mijn ambitie om een Black Belt opleiding te doen inclusief praktijkcertificering. Het is mooi om te zien dat we nu in de praktijk, bij klanten van Next Ground, aan de slag kunnen met Black Belt projecten.

Wil je weten wat Next Ground consulting voor jou kan betekenen? Neem dan contact op via bovenstaande contactgegevens of vul ons contactformulier in.