Welke fout heb je niét gemaakt?
Het klinkt als een makkelijke vraag. Maar dat is het niet. Want we staan vaak stil bij de fouten die we wél maken. En we proberen vaak zo min mogelijk fouten te maken. Zonde! Want als we geen fouten durven te maken, wordt het lastig om een bedrijf te transformeren.
Met dit mooie inzicht opende moderator en keynote spreker Arjen Banach ons klantevent ‘Transformeren met impact: Word je eigen disruptor.’ Verandering is onvermijdelijk, dus hoe kun je proactief de leiding nemen om disruptieve innovaties te realiseren binnen je organisatie? Onder andere door het durven maken van fouten. 50 Next Grounders en opdrachtgevers kwamen samen om te luisteren naar inspirerende presentaties van onze gastsprekers.
Keynote spreker Arjen Banach
Onze moderator en tevens keynote spreker Arjen Banach deelde een inspirerend verhaal. Het fundament van zijn lezing: je stijgt niet naar het niveau van jouw doelen of strategie, je daalt naar het niveau van de cultuur waarin je werkt.
Vraag jezelf daarom af: Stelt mijn werkomgeving mij in staat en stel ik mijn werkomgeving in staat, om het maximale uit het werk te halen? Krijg ik energie van de manier waarop ik werk en ben ik daarin niet alleen bezig met het werk dat vandaag af moet maar ook met hoe mijn werk er in de toekomst uit komt te zien?
Creëer mentale ruimte: Focus op zinvol werk
Arjen: “In veel organisaties gaat dit mis door een gebrek aan tijd of mentale ruimte. We worden geleefd door onze agenda, maar dit hoeft niet. De beste investering in werkgeluk en vernieuwing is tijd en mentale ruimte creëren. Bekijk je werk eens door deze bril.”
Je kan tijd besteden aan:
A-werk: waarde creërende werkzaamheden
B-werk: noodzakelijk voor A-werk
C-werk: onnodig werk
Arjen vervolgt: “Het gevoel van druk komt omdat we te weinig tijd voor A-werk hebben, terwijl C-werk zoals onnodige administratie, zinloze projecten, en een overload aan mails en meetings, de tijd opslokt.”
Hij roept op: “Kijk komende week door de A/B/C-bril naar je werk en agenda. Welke zaken zijn echt relevant en welke leiden af? Niet elk vergaderverzoek is belangrijk. CC/BCC-mails leiden af. Wees bewust van verleidingen om werk te doen dat niets toevoegt. Signaleer die werkzaamheden voor meer mentale rust en zinvoller werk.”
Digitale revolutie in de bouw - Karen Pasman
Karen Pasman, communicatie- en marketing manager bij Van Wijnen, nam ons mee door hun digitale revolutie. Bij Van Wijnen zagen ze de problemen in de woningbouw en besloten ze dat het anders kon. Zo ontstond het merk Fijn Wonen met het bijbehorende end-to-end IT platform, een uniek concept dat als een speedboot naast de olietanker van Van Wijnen opereert. Deze innovatieve manier van bouwen, waarbij huizen op een duurzame en efficiënte manier vanuit een fabriek worden geproduceerd, brengt veel media aandacht met zich mee. De boodschap luidt dan ook: “Laat door anderen vertellen dat dit eraan komt en succesvol gaat zijn.”
Urgentie voor het onbekende - Iwan Smit
Iwan Smit, vice president bij Howden, gaf ons een inkijk in de toekomst. Howden staat aan het begin van een spannende revolutie; de transitie naar waterstof. Dit brengt allerlei uitdagingen met zich mee. Want hoe creëer je urgentie voor iets waarvan het nog onzeker is of en wanneer het gaat gebeuren? En hoe krijg je de mensen mee in dit proces?
In beweging tijdens het Lagerhuisdebat
Tijdens het Lagerhuisdebat was het tijd om even in beweging te komen. Hier werden verschillende standpunten ingenomen van maatschappelijk verantwoord handelen tot culturele uitdagingen. Leuk om te zien hoe divers en gepassioneerd iedereen hun meningen wist te verwoorden.
Even sparren?
Wat is je ambitie? Waar loopt jouw organisatie tegenaan op het gebied van business, data en IT transities? Waar liggen kansen?
Wij denken graag met je mee. Let’s get in touch!